De dårlige dagene

Heisann! ♥

 

 

I en vektnedgangsprosess så kan vi ikke forvente at alt skal være rosenrødt og ingen nedturer på veien. I slike perioder hvor ting føles ekstra tungt, så er det viktig å se hvor langt du har kommet. Det gjelder alt fra 1 kilo til 100 kilo, alt gir resultater. Etter 1 kilo så ser man kanskje ikke selv den store forskjellen, men når du når 10 - 15 - 20 - 25 og 30 kg. Så begynner man å se store forskjeller. Jeg har i det siste vært i en skikkelig dritt periode. Jeg har bare vært negativ og vært i guffent humør. Det eneste jeg ser er feilene mine og alt det som hører med. Selvtilliten har vært på bånn i de siste dagene, og har hatt lite tro på meg selv. Jeg får også en god del mer og mer løshud, som egentlig er positivt fordi det er tegn på vektnedgang, men det er så HIMLA stygt!! Å gå med singelet på trening er jo helt uaktuelt for min del fordi jeg føler så skam for armene mine som disser.. men jaja.  MEN selv om jeg har disse dagene, så møter jeg opp på trening likevel og trener bort det meste av guffen. Det beste du kan gjøre i dårlige perioder er hvert fall ikke å legge seg i senga å synes synd på deg selv. Det hjelper verken prosessen eller psyken. Det beste du kan gjøre er å utløse litt adrenalin og endorfiner. Det godgjør humøret ditt, noe jeg kan garantere!

 

 

I går hadde jeg verdens herligste treningsøkt. Jeg var så stolt av meg selv etterpå, og kroppen var full av lykkehormoner og glede. Jeg varmet opp intenst i 30 min. Først syklet jeg i 15 minutter med 95 i RPM og med styrke på 10. Deretter gikk jeg på tredemølla med oppoverbakker og rask gange. Det skal jeg love setter gang svettefesten! Etter 30 herlige minutter i oppvarming, så endte jeg opp med 60 min styrke etterpå. Det føltes virkelig godt! 

 

 

I dritt perioder har jeg en vane at jeg tar bilder av meg selv i undertøyet for å muntre meg selv opp med før og etter bilder, hahaha.  Det kan også være en måte å gjøre humøret litt bedre på. Det er ingen feil med å være fornøyd med deg selv, for det er meningen at du skal. I dritt perioder anbefaler jeg også å holde dere unna det som kalles for fitness inspirasjon på instagram. Der ser vi gjerne kun slanke jenter som aldri har vært overvektige, men som likevel er kjempeflinke og trener hardt, men mange av dem gir ikke realistiske inspirasjon til folk i min og andres prosess. Det er så fort gjort å se sine egne feil når det er så mange "perfekte" kropper der ute. Vi er født med hver våre egne kropper, noen legger fortere på seg enn andre, noen har høyere forbrenning enn andre, og sånn er det bare. Noen må jobbe hardere enn andre rett og slett for at målene skal nås. Det aller viktigste er å IKKE gi opp. Se det positive du gjør, alt du gjør er bedre enn ingenting. 1 treningsøkt i uka er mye bedre enn 0 økter. 

Disse dagene har jeg også slitt med matlysten, noe som har vært veldig rart. Det har jeg aldri slitt med før! Jeg er nogenlunde på plass igjen, og noen ganger må man bare tvinge seg selv i å gjøre det man ikke vil. Noen ganger må man tvinge seg selv i mat for å fungere i hverdagen, for at blodsukkeret ikke skal gå i kjelleren. Søvn har også vært et problemområdet, noe som er veldig kjipt. Innsovningen tar ikke mer enn 2 timer .. Dette er veldig plagsomt og som jeg håper kan falle bort igjen snart. Gode søvnrutiner fører til bedre resultater i forhold til konsentrasjon og ikke minst vektreduksjon. Stresshormoner kan bidra til å øke vekta i stedet for det motsatte, og det ønsker jeg ikke. Får håpe knall harde økter fremover vil føre til bedre søvnrutiner, det at jeg sliter meg helt ut kan jo kanskje være til hjelp for å slukne på kvelden! 

 

 

Noen som har tips til å sovne fortere? 

 

#trening #restitusjon #progresjon #treningsblogg #fitness #kosthold #vektnedgang #vekt #kropp #overvekt #vektreduksjon #mat #matblogg #psykisk #psykiskhelse #helse #helseblogg #personlig #hverdag #inspirasjon #motivasjon 

8 kommentarer

Thea Mariel

15.08.2017 kl.22:30

jeg sliter veldig med søvn selv, så jeg har ingen tips på den fronten :( men jeg lurer veldig på hvordan du holder motivasjonen oppe? Jeg er nødt for å miste noen kilo, men jeg mister motivasjonen så fort så vekten går bare oppover. Jeg syns det er så frustrerende!

martheef

15.08.2017 kl.22:59

Thea Mariel: Jeg forstår veldig godt den problemstillingen der! Det er knall tøft å ikke ta den enkle utveien å "gi opp". Men det som hjelper meg som jeg kan tipse om er:

1. Spis regelmessig, gjerne grove produkter som metter. Spis frokost, mellommåltid, lunsj, middag, og kveldsmat.
2. alltid ha grønnsaker til middag. Mer grønt enn ris/pasta/poteter osv.
3. Spis måltider som inneholder lavt innhold av mettet fett. Kombiner kostholdet med proteiner.
4. Drikk nok vann. Vann som tørste drikke skal og bør være prioritet nr. 1. Ikke drikk mer enn et glass juice daglig, da det inneholder masse sukker.
5. Vær kreativ på matfronten, lag gjerne proteinpannekaker uten sukker, omelett, proteinrundstykker, salater osv! Mat som kan friste en kjedelige knekkebrød og brødskiver!
6. Ikke vær altfor streng mot deg selv. Kos deg litt og unn deg god mat (f.eks. typiske helge middager), men begrens.
7. Finn noe du liker å gjøre aktivt. Liker du å trene så er det kjempe fordel! Liker du å gå turer/jogge osv. også kjempe bra! Må ikke trene på studio for å gå ned i vekt!
8. Sett deg delmål ang. vekta. Ikke tenk at du skal gå ned så og så mye på en gang, det ødelegger for motivasjonen.
9. Vær sosial, ikke unngå alt som disse ekspertene sier du skal styre unna for å gå ned i vekt. Det handler om å leve, og da må den psykiske helsen også være med på lasset. Alkohol i store mengder er ikke bra, men en fest i ny og ned, skal ikke ta så stor skade. evt. velg drikker med litt færre kcal.
10. Vær glad i deg selv og skryt av deg selv! Ta bilder som kan vise forskjell fra startfasen og den dagen du selv ser forskjell, eller har gått ned så og så mye og det er på tide å ta nye bilder. Ikke vær redd for å legge ut på insta :) Dette klarer du!

Hovedsaklig går jeg på høy protein "diett", jeg velger å ha mer proteiner enn karbohydrater for eksempel. Men går likevel ikke på lavkarbo. Jeg velger også å legge ut noen bilder på instagram for å vise progresjon og vise andre at jeg kan, det er en liten måte å motiveres på :)

Tiril Sørensen

15.08.2017 kl.23:41

Så fin og inspirerende blogg du har, du er flink :-) Ønsker deg en fortsatt fin kveld!

martheef

16.08.2017 kl.00:09

Tiril Sørensen: Tusen takk :) lige måde!

sisselgu

17.08.2017 kl.06:36

Så flink du er .

Får jeg komme med ett tips til deg ?

Har jobbet mange år som spinning instruktør ved treningsenter Moss.

elipsemaskin er veldig effektiv gjør det du klarer og øk litt når du føler at du vil pushe deg litt mer.

Styrke er ekstra gevinst ved siden av da du får strammet opp samtidig .

30 MIN STYRKE er genialt sammen med tredemølle eller elepsemaskin ,gjør det du trives med og vær stolt av deg selv :)

martheef

17.08.2017 kl.15:27

sisselgu: Tusen takk for et godt tips! Det skal jeg starte opp som oppvarming fremover! :)

sivhverdagsliv

17.08.2017 kl.20:01

Flink du er :) Enig i at bilder av fremgangen kan være veldig motiverende :) Mitt motto gjennom vektnedgang; "Slow and steady wins the race". Kan være ganske fint å ha i bakhodet, selv om det absolutt virker som du har god kontroll på tanker og følselser :)

martheef

17.08.2017 kl.21:07

sivhverdagsliv: Tusen takk! :)

Skriv en ny kommentar

hits