Mine tips til stabil vektnedgang

Heisann! ♥

Jeg har skrevet flere innlegg tidligere ang. kosthold og trening, men jeg kan igjen fortelle litt hva som fungerer for meg og hva jeg vil anbefale andre som skal ned i vekt eller bare endre livsstil. 

 

Her er forresten to linker til mine to innlegg jeg skrev om rundt vektnedgang og tips: 

1. http://martheef.blogg.no/1484438870_tips_til__komme_i_gan.html

2. http://martheef.blogg.no/1484492887_tips_til__komme_i_gan.html

 

Hsten 2015 s endret jeg livsstilen min fullstendig. Jeg begynte trene p treningsstudio, jeg gikk flere turer, jeg kuttet litt ned p godteri, og jeg lagde generelt mer hjemmelagde middager med mer grnt. Jeg begynte gradvis ta bilder av meg selv og utviklingen. Selve veiingen tok jeg ikke fr vren 2016. ret 2016 startet jeg med uten sukker og den type "kos". Jeg droppet alt som hadde med sukker gjre, bortsett fra iskaffen. Jeg drakk fortsatt iskaffe med mer sukker enn den med zero. Men p noen mnd. S turte jeg til slutt veie meg, og da hadde jeg gtt ned 10 kilo. Det skyldes at jeg beskte treningsstudioet oftere og oftere, og begynte med harde styrketreninger. Styrketrening er det som ker forbrenningen i restitusjon fasen, og jeg gikk ned mange kiloer p kort tid. Tror jeg gikk ned 10 kilo p to mnd.. Men det skyldes jo ogs at jeg kvittet meg fullstendig med godteri, kjeks, kaker osv. 



 

Sommeren 2016 s begynte jeg smtt kose meg med litt godteri igjen. Jeg har en historie hvor jeg hadde en avhengighet av sukker, og jeg hadde hele tiden i bakhodet en bekymring for at det skulle eskalere seg igjen. Men det gikk greit, jeg overdrev ikke sukkerinntakene, og jeg spiste lenger ikke i skjul, men med venner og familie. Min historie er og basert p mye spising i det skjulte. Det er noe jeg og skal komme mer inn p, men i et annet innlegg. Det er et veldig stort tema!  Fra sommeren s gikk vektnedgangen litt saktere igjen. Jeg gikk bde opp og ned i vekt, og det vet jeg skyldes godteriet, for jeg slutta jo ikke spise godteri. Selv om jeg ofte var flink og ventet til helgen med godteriet, s var det for mye rett og slett. Jeg innser n at jeg kjpte ikke lite godteri. Jeg lagde jo i tillegg typiske helge middager som pizza, taco, hamburgere osv. S jeg endte jo uansett i overskudd av kcal enn det jeg fikk forbrent. 

 



 

Men likevel ret 2016 s gikk jeg ned ca. 20-22 kg. Jeg tenker jo at jeg skulle ha gtt ned mer, men ut ifra den historien jeg har hatt med spiseforstyrrelse, s er det veldig bra. Jeg har kommet mye lengre enn det jeg har gjort fr. Jeg har vrt p en evig slanking. Jeg har hatt mange r med jojo slanking, men jeg gikk alle kiloene opp igjen og enda mer. Jeg s ikke det andre s. Jeg skjnte ikke at overspisingen tok over livet mitt. Livet var tungt, og jeg flte bare selvforakt. Jeg hadde en veldig drlig livskvalitet og livsstil da jeg var p mitt verste fr slutten av 2015. Jeg var veldig ulykkelig. 


 



Men uten at jeg skal si s mye mer i dette innlegget om min spiseforstyrrelse, s vil jeg komme med rd som hjalp meg, og som jeg hper kan hjelpe dere! 

 

  • Ha noen mneder UTEN godteri, kjeks, kaker og typiske desserter med masse sukker. Finn andre matvarer dere kan kose dere med i helgene. For eksempel fruktsalat med mager vanilje kesam. Appelsin for eksempel, demper stsuget i stor grad! Hvis fruktsalat ikke frister og du kanskje er mer glad i potetgull varianten, s vil jeg heller anbefale popcorn. Men alts, popcorn regnes ogs egentlig som godteri, men det er sunnERE enn "ordentlig" potetgull. 

 

 

  • Alkohol er ogs noe som br begrenses. Det er masse sukker i vin, l og blandevann til spriten. Neste helg skal jeg skeie ut med alkohol med venner i anledning  at vi er ferdige med 10 ukers praksis, og da vet jeg at det jeg skal drikke inneholder masse sukker. Men jeg drikker sjeldent alkohol, s jeg tenker jo og at man skal ikke nekte seg alt heller. Det er viktig vre sosial og delta p det man kan delta p. Jeg sier ikke at dere skal droppe alkohol snn fullstendig, men begrens! :) 

 

  • Spis mer proteinrike mltider. For eksempel mltid med egg, kalkun eller noe lignende. Det finnes mange gode matvarer som inneholder masse naturlige proteiner! 

 

  • Drikk mer vann! Spar brusen til helgen, og helst sukkerfritt !

 

  • Spis mer fiberrikt, grnt og grove produkter. Det holder blodsukkeret mer stabilt, og faren for overspising blir minimalt. 

 

 

  • vr mer aktiv! Ta trapper i stedet for heis, g/sykle til jobben om det er mulig, g turer, gjr noen treningsvelser hjemme, eller meld deg inn p treningsstudio og begynn med noe du liker! Alt er bedre enn ingenting! all bevegelse er bra for kropp og forbrenning! Men husk, ikke overtren i begynnelsen eller generelt. Det er anbefalt trene 45 min. pr. kt faktisk. 

 

 

  • Tenk at dette klarer du. Sett ml, men ikke for store. Ja du vil kanskje g ned 30-70 kilo, men ikke sett s store ml. Det er demotiverende ha store ml. Se p det som en veldig stor bonus nr den dagen kommer at du har gtt ned s mye! 

 

 

  • Det er lov vre sliten, og det er lov ville gi opp. Men finn din livsstil du kan leve med. Selv om jeg ikke spiser godteri lenger, s kan det hende at dere kan spise litt godteri uten at det skader p vekta. Jeg har en kropp som ikke tler store mengder sukker, og jeg legger derfor veldig raskt p meg.. S jeg har valgt droppe det. Jeg koser meg heller med proteinbarer, proteinpannekaker, fruktsalat, mat, iskaffe og sukkerfri brus. 

 

 

  • Husk at det er lov ha drlige dager. Det kan komme en uke hvor vekta str stille, eller at dere har gtt opp i vekt. Men da handler det rett slett om ikke gi opp. Jeg anbefaler ha en matdagbok som dere er 110 % rlige med. Skriv ALT dere spiser, og hvis dere har gtt opp i vekt, s kan dere se igjennom uken hva dere har spist som kanskje har gjort det slik ? 

 

 

  • jeg anbefaler spise vanlige matprodukter og ikke mltidserstatere. g ned i vekt handler om endre livsstil. Noe du kan leve med, og ha det bra osv. Men til slutt s m du sikkert tilbake til vanlige mltider enn erstatningen,  og da kan det hende at kroppen reagerer med legge p seg fordi den ikke er vant til det. 

 

 

  • Ta bilder! Du kommer til takke deg selv senere for at du har bilder se forskjell etter! Det er iallefall for meg en kjempe inspirasjon!!

 

 

  • Til slutt, finn DIN mte endre om livsstilen p. Selv om dette fungerte for meg, s funker det kanskje ikke for dere. Men dette er iallefall noe som har hjulpet meg i g ned 27 kilo p 1 r og 2 mneder. :) 

 



 

 

#vekt #vektnedgang #livsstil #kosthold #overvekt #fedme #slanking #slankeblogg #inspirasjon #motivasjon #mat #matblogg #trening #treningsblogg #helse #helseblogg #personlig #hverdag #helg #blogg #vr #kroppen

7

Fyyyy f...

Sitter her med hakeslep, du er s sykt r!!

Jeg kjenner meg veldig godt igjen med den spiseforstyrrelsen om sitter spise i skjul. Etter jeg fikk meg kjreste har jeg blitt flinkere p dette og spiser langt mindre i skjul enn hva jeg gjorde nr jeg bodde alene/hjemme hos foreldre.

I tillegg s har jeg et syndrom som gjr at jeg sliter med insulinet osv og gr derfor fortere opp i vekt.

Kjenner jeg sliter litt med komme meg ut, hadde en periode hvor jeg trente ganske ofte i tre mnd, men ettersom jeg startet i jobb s sluttet jeg helt.. Det kjennes veldig p kroppen, jeg trivdes jo med det jeg gjorde p treningen. Akkurat n fles kroppen som en pudding som bare mugler opp og legger p seg. Litt tungvindt syns jeg nr jobben og treningssentret er en halvtime unna og jeg ikke har lappen. Jeg jobber veldig sene dager, s nr jeg frst har mulighet for trene s fr jeg s mye energi at jeg ikke fr sove og da gr det utover dagene p jobben ogs. Heldigivs skal vi snart f treningsstudio like ved her jeg bor s da regner jeg med at jeg vil bli mer aktiv p den treningsfronten:-)

Takker for masse tips: )

Det hrtes ut som noen bra tips! Selv om du "jojo"-slanker deg synes jeg fortsatt du er veldig flink! Veldig bevisst p vanene dine, ogs trener du jo! Det er det ikke mange som gjr! :)

FysioIsa: jeg jojo slanker ikke n lenger. Det er mye mer stabilt n. Det var i perioden fr 2015 det var slik :)

foodislovefoodislife

S mye bra skrevet og s flink du er! Mange bra tips. Keep up the good work! Heier p deg =)

Har selv gtt gjennom en livstilforandring med stor vektnedgang over 1 r denne mneden, s langt fra 126kg til 87, runder straks -40!!!!

foodislovefoodislife: tusen takk! Herregud s sykt bra!! Det str det respekt av ! Bra jobba ??

Vet dette er et gamelt innlegg, men jeg bare lurer p hvor du kjper sports-bhene dine.

Bennie: Stort sett handlet p kappahl :)

Skriv en ny kommentar