Mine tips til stabil vektnedgang (martheef)

Mine tips til stabil vektnedgang

Heisann! ♥

Jeg har skrevet flere innlegg tidligere ang. kosthold og trening, men jeg kan igjen fortelle litt hva som fungerer for meg og hva jeg vil anbefale andre som skal ned i vekt eller bare endre livsstil. 

 

Her er forresten to linker til mine to innlegg jeg skrev om rundt vektnedgang og tips: 

1. http://martheef.blogg.no/1484438870_tips_til__komme_i_gan.html

2. http://martheef.blogg.no/1484492887_tips_til__komme_i_gan.html

 

Høsten 2015 så endret jeg livsstilen min fullstendig. Jeg begynte å trene på treningsstudio, jeg gikk flere turer, jeg kuttet litt ned på godteri, og jeg lagde generelt mer hjemmelagde middager med mer grønt. Jeg begynte gradvis å ta bilder av meg selv og utviklingen. Selve veiingen tok jeg ikke før våren 2016. Året 2016 startet jeg med uten sukker og den type "kos". Jeg droppet alt som hadde med sukker å gjøre, bortsett fra iskaffen. Jeg drakk fortsatt iskaffe med mer sukker enn den med zero. Men på noen mnd. Så turte jeg til slutt å veie meg, og da hadde jeg gått ned 10 kilo. Det skyldes at jeg besøkte treningsstudioet oftere og oftere, og begynte med harde styrketreninger. Styrketrening er det som øker forbrenningen i restitusjon fasen, og jeg gikk ned mange kiloer på kort tid. Tror jeg gikk ned 10 kilo på to mnd.. Men det skyldes jo også at jeg kvittet meg fullstendig med godteri, kjeks, kaker osv. 



 

Sommeren 2016 så begynte jeg smått å kose meg med litt godteri igjen. Jeg har en historie hvor jeg hadde en avhengighet av sukker, og jeg hadde hele tiden i bakhodet en bekymring for at det skulle eskalere seg igjen. Men det gikk greit, jeg overdrev ikke sukkerinntakene, og jeg spiste lenger ikke i skjul, men med venner og familie. Min historie er og basert på mye spising i det skjulte. Det er noe jeg og skal komme mer inn på, men i et annet innlegg. Det er et veldig stort tema!  Fra sommeren så gikk vektnedgangen litt saktere igjen. Jeg gikk både opp og ned i vekt, og det vet jeg skyldes godteriet, for jeg slutta jo ikke å spise godteri. Selv om jeg ofte var flink og ventet til helgen med godteriet, så var det for mye rett og slett. Jeg innser nå at jeg kjøpte ikke lite godteri. Jeg lagde jo i tillegg typiske helge middager som pizza, taco, hamburgere osv. Så jeg endte jo uansett i overskudd av kcal enn det jeg fikk forbrent. 

 



 

Men likevel året 2016 så gikk jeg ned ca. 20-22 kg. Jeg tenker jo at jeg skulle ha gått ned mer, men ut ifra den historien jeg har hatt med spiseforstyrrelse, så er det veldig bra. Jeg har kommet mye lengre enn det jeg har gjort før. Jeg har vært på en evig slanking. Jeg har hatt mange år med jojo slanking, men jeg gikk alle kiloene opp igjen og enda mer. Jeg så ikke det andre så. Jeg skjønte ikke at overspisingen tok over livet mitt. Livet var tungt, og jeg følte bare selvforakt. Jeg hadde en veldig dårlig livskvalitet og livsstil da jeg var på mitt verste før slutten av 2015. Jeg var veldig ulykkelig. 


 



Men uten at jeg skal si så mye mer i dette innlegget om min spiseforstyrrelse, så vil jeg komme med råd som hjalp meg, og som jeg håper kan hjelpe dere! 

 

  • Ha noen måneder UTEN godteri, kjeks, kaker og typiske desserter med masse sukker. Finn andre matvarer dere kan kose dere med i helgene. For eksempel fruktsalat med mager vanilje kesam. Appelsin for eksempel, demper søtsuget i stor grad! Hvis fruktsalat ikke frister og du kanskje er mer glad i potetgull varianten, så vil jeg heller anbefale popcorn. Men altså, popcorn regnes også egentlig som godteri, men det er sunnERE enn "ordentlig" potetgull. 

 

 

  • Alkohol er også noe som bør begrenses. Det er masse sukker i vin, øl og blandevann til spriten. Neste helg skal jeg skeie ut med alkohol med venner i anledning  at vi er ferdige med 10 ukers praksis, og da vet jeg at det jeg skal drikke inneholder masse sukker. Men jeg drikker sjeldent alkohol, så jeg tenker jo og at man skal ikke nekte seg alt heller. Det er viktig å være sosial og delta på det man kan delta på. Jeg sier ikke at dere skal droppe alkohol sånn fullstendig, men begrens! :) 

 

  • Spis mer proteinrike måltider. For eksempel måltid med egg, kalkun eller noe lignende. Det finnes mange gode matvarer som inneholder masse naturlige proteiner! 

 

  • Drikk mer vann! Spar brusen til helgen, og helst sukkerfritt !

 

  • Spis mer fiberrikt, grønt og grove produkter. Det holder blodsukkeret mer stabilt, og faren for overspising blir minimalt. 

 

 

  • vær mer aktiv! Ta trapper i stedet for heis, gå/sykle til jobben om det er mulig, gå turer, gjør noen treningsøvelser hjemme, eller meld deg inn på treningsstudio og begynn med noe du liker! Alt er bedre enn ingenting! all bevegelse er bra for kropp og forbrenning! Men husk, å ikke overtren i begynnelsen eller generelt. Det er anbefalt å trene 45 min. pr. økt faktisk. 

 

 

  • Tenk at dette klarer du. Sett mål, men ikke for store. Ja du vil kanskje gå ned 30-70 kilo, men ikke sett så store mål. Det er demotiverende å ha store mål. Se på det som en veldig stor bonus når den dagen kommer at du har gått ned så mye! 

 

 

  • Det er lov å være sliten, og det er lov å ville gi opp. Men finn din livsstil du kan leve med. Selv om jeg ikke spiser godteri lenger, så kan det hende at dere kan spise litt godteri uten at det skader på vekta. Jeg har en kropp som ikke tåler store mengder sukker, og jeg legger derfor veldig raskt på meg.. Så jeg har valgt å droppe det. Jeg koser meg heller med proteinbarer, proteinpannekaker, fruktsalat, mat, iskaffe og sukkerfri brus. 

 

 

  • Husk at det er lov å ha dårlige dager. Det kan komme en uke hvor vekta står stille, eller at dere har gått opp i vekt. Men da handler det rett å slett om å ikke gi opp. Jeg anbefaler å ha en matdagbok som dere er 110 % ærlige med. Skriv ALT dere spiser, og hvis dere har gått opp i vekt, så kan dere se igjennom uken hva dere har spist som kanskje har gjort det slik ? 

 

 

  • jeg anbefaler å spise vanlige matprodukter og ikke måltidserstatere. Å gå ned i vekt handler om å endre livsstil. Noe du kan leve med, og ha det bra osv. Men til slutt så må du sikkert tilbake til vanlige måltider enn erstatningen,  og da kan det hende at kroppen reagerer med å legge på seg fordi den ikke er vant til det. 

 

 

  • Ta bilder! Du kommer til å takke deg selv senere for at du har bilder å se forskjell etter! Det er iallefall for meg en kjempe inspirasjon!!

 

 

  • Til slutt, finn DIN måte å endre om livsstilen på. Selv om dette fungerte for meg, så funker det kanskje ikke for dere. Men dette er iallefall noe som har hjulpet meg i å gå ned 27 kilo på 1 år og 2 måneder. :) 

 



 

 

#vekt #vektnedgang #livsstil #kosthold #overvekt #fedme #slanking #slankeblogg #inspirasjon #motivasjon #mat #matblogg #trening #treningsblogg #helse #helseblogg #personlig #hverdag #helg #blogg #vår #kroppen

Dato.18.03.2017 klokken.17:41 Kategori: Inspirasjon Kommentarer: 5

19.03.2017 kl.11:21

Fyyyy f...

Sitter her med hakeslep, du er så sykt rå!!

Jeg kjenner meg veldig godt igjen med den spiseforstyrrelsen om å sitter å spise i skjul. Etter jeg fikk meg kjæreste har jeg blitt flinkere på dette og spiser langt mindre i skjul enn hva jeg gjorde når jeg bodde alene/hjemme hos foreldre.

I tillegg så har jeg et syndrom som gjør at jeg sliter med insulinet osv og går derfor fortere opp i vekt.

Kjenner jeg sliter litt med å komme meg ut, hadde en periode hvor jeg trente ganske ofte i tre mnd, men ettersom jeg startet i jobb så sluttet jeg helt.. Det kjennes veldig på kroppen, jeg trivdes jo med det jeg gjorde på treningen. Akkurat nå føles kroppen som en pudding som bare mugler opp og legger på seg. Litt tungvindt syns jeg når jobben og treningssentret er en halvtime unna og jeg ikke har lappen. Jeg jobber veldig sene dager, så når jeg først har mulighet for å trene så får jeg så mye energi at jeg ikke får sove og da går det utover dagene på jobben også. Heldigivs skal vi snart få treningsstudio like ved her jeg bor så da regner jeg med at jeg vil bli mer aktiv på den treningsfronten:-)

Takker for masse tips: )

19.03.2017 kl.19:54

Det hørtes ut som noen bra tips! Selv om du "jojo"-slanker deg synes jeg fortsatt du er veldig flink! Veldig bevisst på vanene dine, også trener du jo! Det er det ikke mange som gjør! :)

19.03.2017 kl.20:01

FysioIsa: jeg jojo slanker ikke nå lenger. Det er mye mer stabilt nå. Det var i perioden før 2015 det var slik :)
foodislovefoodislife

23.03.2017 kl.05:24

Så mye bra skrevet og så flink du er! Mange bra tips. Keep up the good work! Heier på deg =)

Har selv gått gjennom en livstilforandring med stor vektnedgang over 1 år denne måneden, så langt fra 126kg til 87, runder straks -40!!!!

23.03.2017 kl.12:38

foodislovefoodislife: tusen takk! Herregud så sykt bra!! Det står det respekt av ! Bra jobba ??



martheef

22 Moss


DesignIna Anjuta


hits